Thursday, September 20, 2012

FASIK ??

FASIK??

NAU'ZUBILLAHI MIN ZALIK...



Siapakah golongan yang termasuk dikalangan orang-orang FASIK?





1. Seorang pemimpin tidak mahu melaksanakan hukum-hukum Allah SWT walaupun dia berkemampuan dan berkuasa untuk melaksanakannya.

2. Suka melakukan dosa-dosa besar dan maksiat seperti derhaka kepada kedua ibu bapa, berzina, minum arak. berjudi, melakukan sihir dan membunuh manusia tanpa hak, derhaka (nusyuz) isteri kepada suami dan tidak
menutup aurat.

3. Tidak melakukan kewajipan kepada Allah SWT seperti meninggalkan solat, meninggalkan puasa Ramadan, tidak mahu membayar zakat dan tidak mahu mengerjakan haji (walaupun berkemampuan)

4. Suka mengambil harta secara haram seperti mencuri, mengambil rasuah, makan riba dan makan harta anak yatim dan merampas hak orang lain secara penipuan.

5. Suka mengumpat, membuat fitnah, menuduh wanita atau lelaki yang baik berzina dengan tidak membawa 4 saksi, mengadu domba, suka bersumpah palsu dan menjadi saksi palsu dimahkamah.

6. Berkekalan dengan melakukan dosa-dosa kecil . Dosa kecil yang menjadi besar jika dilakukan terus menerus. Menurut Imam Hasan al-Basri, tidak ada dosa kecil apabila dilakukan dengan terus menerus dan tidak ada dosa besar apabila disertai dengan istighfar.


"Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." (Al-Hujurat : 6)
JOM CHECK DIRI KITA......




KAU SAHABAT KAU TEMAN SEJATI



Sahabat itu umpama cermin. 
Saya letakkan diri saya, contohnya.

Apabila saya cuba menasihati awak duhai sahabat, atau saya menyampaikan khabar kebaikan kepada awak,  tidak bererti saya ini ingin menyampaikan dan mencari-cari kekurangan awak, dan awak merasa sangat terhina untuk itu. 

Ketahuilah, bukan itu niat saya.
Tetapi, awak itu istimewa. 
Sebagai perantara. 

Apabila menyampaikan nasihat dan khabarkan kebaikan kepada awak, itu bererti saya menyampaikan untuk diri saya sendiri. 
Kerana awak itu ibarat cermin.  Cermin yang istimewa.

Bukankah apabila kita bersiap-siap memakai baju untuk jalan ke mana-mana, maka kita akan menilik cermin?
Untuk apa?

Bukan kerana mahu menyalahkan cermin itu dan mencari-cari kekurangan yang ada padanya hanya kerana penampilan begini dan begitu.
Tetapi hakikatnya, mencari kekurangan diri agar dapat diperbaiki. 
Dan itu, melalui perantaraan cermin yang istimewa tadi. 

Awak.
Awak cermin saya. 
Wahai sahabatku.....saya sayang awak!









Assalamua'laikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan izin dan perkenannya jualah admin dapat meng'update' kembali blog Rakan Pusat Islam Politeknik Port Dickson.. <http://rakanpi-polipd.blogspot.com/>


apa khabar iman sahabatku sekalian?? semoga berada dalam limpahan Nur dan kurniaanya.. kali ni admin nak kongsikan dengan semua cam ne nak pilih member..seboleh-bolehnya biarlah member yang mengheret kita ke syurga...     Bi iznillah.. admin story kt bawah ni..


Daripada Abu Musa al-Asy'ari R.A : Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya seorang Mukmin kepada Mukmin yang lain seperti satu binaan, sebahagiannya menyokong sebahagian yang lain." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)



Panduan Memilih Sahabat


Berpesan Al-Qomah kepada puteranya, “Wahai puteraku, sekiranya kamu merasakan perlu untuk bersahabat dengan seseorang maka hendaklah kamu memilih teman-teman yang memiliki sifat tersebut :

 1.  Jika kamu ditimpa bencana maka temanmu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringankan kesusahanmu.

 2.  Jika kamu meminta sesuatu bantuan atau pertolongan dari temanmu itu maka segera akan mengusahakannya.

  3.  Jika kamu merancangkan sesuatu maka temanmu itu akan turut membantu dengan memberikan pandangan.

   4.  Jika bercakap-cakap dengan temanmu maka ia akan membenarkan kata-katamu.

     5.   Jika temanmu melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataanmu maka ia akan menutupinya.

  6.  Jika kamu mengeratkan hubungan persahabatan dengan temanmu maka ia akan membalas dengan baik pertalian persahabatan itu.

  7. Jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan kepada temanmu maka ia akan menerimanya bengan baik malah membalasnya kembali.

   8.   Jika temanmu mendapat sesuatu kebaikan atau kebajikan darimu maka ia akan mengingati dan menghargainya malah akan menyebutnya selalu.

   9.   Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk meminta sesuatu darinya maka ia akan bertanyakan kesusahanmu itu.

    10. Jika kamu berselisih faham dengan temanmu maka ia lebih rela mengalah demi untuk memelihara persahabatanmu itu.


Berkata hukama : “Sekiranya kamu hendak mengetahui akan tingkah laku, peribadi atau kelakuan seseorang adakah ianya seorang yang soleh atau toleh maka tidak perlulah kamu bertanyakan di sana-sini. Cukup dengan kamu melihat siapakah kawannya dan siapakah orang-orang yang disayanginya dan dari itu kamu akan mengetahui peribadinya kerana seseorang yang berkawan ia akan mengikut dan meniru perlakuan kawannya itu.”



Berkata Ulama’ : “ Janganlah kamu berkawan melainkan dua orang dari tiga orang iaitu orang yang kamu pelajari daripadanya sesuatu tentang urusan agamamu, maka orang itu pun memanfaatkan ilmunya kepadamu. Kedua ialah orang yang kamu sendiri memanfaatkan ilmu agamamu kepadanya lalu ilmu itu diterima daripadamu dan diamalkannya. Ketiga ialah orang yang kamu tidak mempelajari apa-apa ilmu agama pun darinya dan kamu sendiri tidak mengajarkan kepadanya maka yang lebih eloknya, kamu larilah daripadanya.”

"Barangsiapa melapangkan (meringankan) kesusahan seorang Islam, dari kesusahan-kesusahan dalam kehidupan dunia, maka Allah akan melapangkan kesusahannya di akhirat. Dan barangsiapa yang meringankan beban derita bagi orang yang menderita, maka Allah akan meringankan dia di dunia dan akhirat" (HR Muslim)


Jadi sahabat..sayangilah sahabat anda.. Ukuwwah Fillah Abadan Abada...



Wednesday, September 12, 2012

RAKAN PUSAT ISLAM SESI JUN 2012

ASSALAMUALAIKUM WBT..SELAMAT BERTUGAS KEPADA SEMUA AHLI RAKAN PUSAT ISLAM YANG TELAH DILANTIK BARU-BARU INI. DARIPADA PENASIHAT HINGGALAH KE AHLI BIASA RAKAN PUSAT ISLAM. ALHAMDULILLAH PANJATKAN SYUKUR KEPADA ALLAH SWT KERNA DENGAN IZINNYA KITA TERPILIH UNTUK MENJADI AHLI RAKAN PUSAT ISLAM. RAKAN PUSAT ISLAM INI TIDAK HANYA DI POLI PD INI SAHAJA BAHKAN IANYA ADALAH SATU BADAN YANG TERDAPAT DI SELURUH IPTA.SEMOGA DENGAN PERLANTIKKAN INI DAPAT KITA MENGERATKAN LAGI TALI SILATURRAHIM DAN JUGA MENGIMARAHKAN LAGI PUSAT ISLAM POLI PD..MUDAHAN2 ALLAH SWT MEMBANTU MELANCARKAN SEGALA AKTIVITI YANG AKAN DIRANGCANG NANTI AMIN..

JIKA TERDAPAT ARTIKEL2 YANG HENDAK DIKONGSIKAN BOLEHLAH MENGHUBUNGI AJK2 UNTUK MENDAPATKAN LEBIH INFO UNTUK DITERBITKAN DI LAMAN BLOG INI

Saturday, August 18, 2012

AMALAN SUNNAH DI BULAN SYAWAL (HARI RAYA AIDILFITRI)


Islam adalah satu-satunya agama yang diredhai oleh Allah serta agama paling sempurna. Firman Allah S.W.T:
Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepadamu, dan Aku telah redha Islam itu menjadi agamamu.
Surah al-Maaidah: 3
Kesempurnaan Islam itu terserlah apabila ia mampu menangani segala permasalahan manusia secara menyeluruh. Islam telah membicarakan isu-isu bersifat global seperti sistem ekonomi, sistem pemerintahan malah ia juga membicarakan sekecil-kecil perkaraseperti adab masuk ke tandas dan beristinjak. Oleh itu, tidak hairanlah sekiranya Islam juga telah memberikan garis panduan berkaitan tatacara menyambut hari-hari kebesarannya seperti hari raya Aidilfitri ini. Adalah penting bagi kita untuk sentiasa menjadikan al-Quran dan sunnah sebagai petunjuk dalam mengendalikan upacara sambutan Aidilfitri kerana inilah masa untuk kita semua membuktikan bahawa kita benar-benar telah menjadi seorang insan yang bertakwa setelah melalui bulan Ramadan kerana padanya terdapat ibadah puasa yang berupaya membentuk golongan muttaqin(orang yang bertakwa). Justeru itu, ada baiknya sekiranya kita mengetahui apakah amalan-amalan yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.w sempena menyambutketibaan hari lebaran Aidilfitri ini.

BERTAKBIR

Bertakbir pada tarikh 1 Syawal bersempena Aidilfitri merupakan suatu amalan yang disyariatkan. Takbir pada hari Aidilfitri bermula ketika terlihatnya hilal (anak bulan) dan berakhir setelah selesainya kemuncak hari raya, iaitu ketika imam selesai berkhutbah. Firman Allah S.W.T:
Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), supaya kamu membesarkan Allah (dengan bertakbir) kerana telah memberi petunjuk-Nya kepada kamu dan supaya kamu bersyukur.
Surah al-Baqarah:185
Adalah juga disunnahkan untuk kita bertakbir disepanjang perjalanan dari rumah kita menuju ke masjid untu menunaikan solat Aidilfitri. Menurut Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani r.h:
Mengenai syariat bertakbir (pada hari raya Aidilfitri) yang perlu dilakukan oleh kaum muslimin ialah bertakbir dengan suara lantang ketika dalam perjalanan menuju ke tempat solat walaupun kebanyakan umat Islam mula memandang remeh sunnah ini.
RujukKitab Meneladani Rasulullah S.a.w Dalam Berhari Raya,karya Syeikh Ali Hassan bin Ali al-Halabi al-Atsari, ms. 32
Bertakbir sejak mula keluar dari rumah bertujuan menyerlahkan syiar Islam di setiap pelusuk jalan yang dilalui ketika menuju ke tempat solat.

LAFAZ UCAPAN SELAMAT PADA HARI RAYA AIDILFITRI

Majoriti amalan umat Islam di Malaysia akan mengucapkan antara satu sama lain pada hari lebaran dengan ucapan ‘Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin’. Namun, apa yang lebih bertepatan dengan amalan para salafussoleh dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani r.h yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair r.a katanya:
“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).”
Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani, jil. 5, ms. 270-271. Menurut beliau hadis ini berstatus hasan.

MENERUSKAN QIAMULLAIL

Jika sepanjang bulan Ramadan kita telah bersungguh-sungguh menghidupkan malam kita dengan pelbagai ibadah terutamanya solat qiyam Ramadan (solat tarawih), ia seharusnya diteruskan juga pada hari-hari berikutnya dengan mengerjakan solat tahajjud. Saranan ini tidak bermaksud mengkhususkan pada malam Aidilfitri untuk dikerjakan qiamullail. Apa yang cuba ditekankan di sini adalah semangat mengerjakan qiyam Ramadan (solat tarawih) haruslah diteruskan dengan mengerjakan qiamullail pada hari-hari berikutnyasesudah bulan Ramadan.

MANDI PADA PAGI HARI RAYA

Disunnahkan mandi di pagi hari raya sebagaimana mandi wajib, iaitu sebelum berangkat menuju ke tempat perlaksanaan solat Aidilfitri. Ali bin Abi Thalib r.a pernah ditanya mengenai mandi. Adakah diharuskan mandi setiap hari? Beliau menjawab:
Tidak harus melakukannya. Namun, mandi yang diharuskan ialah mandi pada hari Jumaat, hari Arafah, hari Aidiladha dan Aidilfitri."
Hadis riwayat Imam Syafie di dalam Musnad al-Syafi’i, jil. 1, ms. 118-119.

MAKAN SEBELUM SOLAT AIDILFITRI

Disunnahkan kaum muslimin menjamah makanan sebelum berangkat menunaikan solat Aidilfitri. Perbuatan ini bertujuan menutup segala andaian bahawa dibenarkan berpuasa pada hari raya. Menurut al-Muhallab r.h:
Mengenai hikmah menjamah makanan sebelum mengerjakan solat hari raya adalah agar seseorang tidak berpendapat bahawa dia boleh berpuasa sehingga solat hari raya Aidilfitri dilaksanakan. Seolah-olah Rasulullah s.a.w ingin menutup prasangka semacam ini.
Rujuk Fath al-Bari, jil. 5, ms. 272
Kebiasaannya, Rasulullah s.a.w akan memakan kurma dalam jumlah yang ganjil pada pagi hari raya. Namun, tidak bermakna umat Islam perlu menyediakan buah kurma untuk dimakan pada pagi hari raya Aidilfitri. Mereka bebas memakan apa sahaja. Tetapi, mengikut sunnah itu lebih baik daripada menyanggahinya. Sedangkan, sunnah itu termasuk perkara tauqifi (tidak boleh dipersoalkan). Anas bin Malik r.a berkata:
“Rasulullah s.a.w tidak akan pergi ke tempat solat pada pagi Aidilfitri sebelum memakan beberapa biji kurma.” Murajja’ bin Raja’ berkata: Ubaidillah menceritakan kepadaku bahawa Anas r.a berkata: Rasulullah s.a.w memakannya dalam jumlah yang ganjil.”
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 953.
Namun, jika tidak memiliki kurma maka dibolehkan untuk mengisi perut dengan makanan lain terutamanya makanan yang manis-manis seperti madu. Sekiranya tidak ada makanan sama sekali, memadai dengan hanya meminum air.

MEMAKAI PAKAIAN YANG INDAH

Disunnahkan kaum muslimin menghiaskan diri dengan pakaian yang indah-indah pada hari raya. Imam Syafier.h berkata:
Aku lebih menyukai seseorang memakai pakaian terbaik yang dimilikinya pada hari-hari raya, iaitu pada hari Jumaat, dua hari raya (Aidiladha dan Aidilfitri) dan tempat diadakan majlis (seperti majlis perkahwinan). Dia hendaklah memakai baju yang bersih dan memakai wangi-wangian.
Rujuk Ringkasan Kitab Al-Umm, Imam al-Syafi’I, jil. 1, ms. 327.
BAGI KAUM WANITA PULA WALAUPUN DISUNNAHKAN MEMAKAI PAKAIAN YANG TERBAIK, NAMUN MEREKA HENDAKLAH MENGHINDARI DARI MEMAKAI PAKAIAN YANG BERCORAK-CORAK SERTA PERHIASAN YANG BERLEBIH-LEBIHAN SEHINGGA MENARIK PERHATIAN GOLONGAN LELAKI. Bagi golongan kanak-kanak pula, Imam Syafie r.h menambah:
Mengenai golongan kanak-kanak pula, mereka boleh memakai pakaian paling bagus yang dimilikinya, baik lelaki mahupun perempuan dan mereka juga boleh memakaiperhiasan emas atau apa sahaja perhiasan."
Rujuk Ringkasan Kitab al-Umm, Imam Syafie, jil. 1, ms. 327.
Semoga di pagi hari raya kita akan memilih pakaian yang terbaik serta paling mahal mengikut kemampuan masing-masing menuju ke tempat solat hari raya. DISUNNAHKAN JUGA BAGI KAUM LELAKI MEMAKAI WANGI-WANGIAN TETAPI TIDAK DISUNNAHKAN KEPADA KAUM WANITA. Sabda Rasulullah s.a.w:
Mana-mana wanita yang memakai wangian lalu dia melintas di hadapan lelaki supaya mereka dapat menghidu kewangiannya, dia adalah penzina."
Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya. no: 5036.
NAMUN BEGITU BUKANLAH BERMAKNA KAUM WANITA HARUS MEMBIARKAN DIRINYA BERBAU BUSUK. ISLAM ADALAH AGAMA YANG MENITIK-BERATKAN KEBERSIHAN SERTA KESIHATAN DIRI. DIBENARKAN BAGI WANITA UNTUK MEMAKAI WANGIAN YANG KEHARUMAN SEKADAR UNTUK MENJAGA DIRINYA DARI BERBAU BUSUK DAN TIDAK SEHINGGA MENARIK PERHATIAN ORANG DI SEKELILINGNYA. HARUMAN-HARUMAN YANG KUAT DAN BOLEH MENAIKKAN NAFSU BERAHI HANYALAH KHUSUS UNTUK SUAMINYA.


BERJALAN KAKI MENUJU TEMPAT DIKERJAKAN SOLAT HARI RAYA.

Umat Islam dianjurkan berjalan kaki menuju ke tempat solat Aidilfitri jika tidak keberatan. Ali bin Abi Thalib r.a:
Termasuk sunnah, iaitu engkau berjalan kaki menuju ke tempat solat hari raya dan memakan sesuatu sebelum berangkat.
Hadis riwayat al-Tirmizi di dalam Sunannya, no: 487.
Namun begitu bagi yang sesiapa yang perlu menggunakan kenderaan kerana tempat solat terlalu jauh, ia dibolehkan dalam syarak. Tetapi, berjalan kaki menuju ke tempat solat lebih afdal berbanding menaiki kenderaan.
Mengikuti jalan yang berbeza ketika pergi dan kembali dari mengerjakan solat hari raya.
Disunnahkan juga mengikuti jalan yang berbeza ketika pergi dan kembali dari mengerjakan solat hari raya. Jabir bin ‘Abdullah r.a berkata:
Nabi s.a.w melalui jalan yang berbeza pada hari raya."
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 986.
Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah r.h berkata:
Baginda s.a.w selalu melalui jalan yang berbeza ketika menuju dan pulang dari tempat solat pada hari raya. Ada yang berpendapat, hal ini dilakukan agar dapat bersalaman dengan orang-orang yang melalui kedua-dua jalan itu. Sebahagian lain berpendapat untukmemberikan barakah kepada mereka. Ada juga berpendapat untuk memberikan pertolongan kepada mereka yang memerlukannya di kedua-dua jalan itu.Menurut pendapat lain pula untuk menampakkan syiar Islam di jalan-jalan. Pendapat yang lebih tepat adalah supaya perjalanan yang ditempuh lebih jauh (banyak langkahnya). Orang yang berjalan ke masjid atau tempat solat, salah satu langkah kakinya akan meninggikandarjat. Sedangkan langkah kaki yang lain akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya.
Rujuk Zaadul Ma'ad, Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah, ms. 49.

TEMPAT PERLAKSANAAN SOLAT HARI RAYA.

Sunnah mengerjakan solat hari raya di kawasan lapang atau musholla (tempat terbuka seperti padang sehingga khatib dapat melihat semua hadirin) merupakan satu amalan yang jarang dilakukan di Malaysia melainkan beberapa kelompok kecil yang benar-benar kuat berpegang kepada sunnah Nabi s.a.w. Apakah musholla itu berbeza dengan masjid? Abu Said al-Khudri r.a berkata:
Pada hari Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah s.a.w keluar menuju ke musholla. Ketika itu, perkara pertama yang dilakukan oleh baginda ialah mengerjakan solat hari raya (tanpa ada sebarang solat sunat).
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 956.
Tentang hikmah mengerjakan solat hari raya di musolla, Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan telah berkata:
Sesungguhnya mengerjakan kedua-dua solat hari raya di tanah lapang mengandungi hikmah yang besar. Di antaranya adalah seluruh kaum muslimin setidak-tidaknya mereka boleh berkumpul bersama (bersua muka) dua kali dalam setahun. Semua orang dariseluruh pelusuk negeri akan berkumpul di sebuah tempat sama ada lelaki, perempuan atau kanak-kanak. Mereka semua menghadap Allah dengan hati yang penuh konsentrasi, dikumpulkan dengan satu kalimat (tauhid), solat di belakang seorang imam, membaca takbir dan tahlil bersama dan berdoa kepada Allah dengan penuh ikhlas. Seakan-akan hati mereka terikat menjadi satu, merasa bahagia dan mensyukuri nikmat Allah yang telah dilimpahkan kepada mereka. Dengan itu, hari raya benar-benar bermakna bagi mereka.
Rujuk Koreksi Total Ritual Shalat, Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan, ms. 394.

MENGERJAKAN SOLAT AIDILFITRI

Di antara syiar yang palin utama dalam menyambut Aidilfitri adalah perlakasanaan solat Aidilfitri sebanyak 2 rakaat oleh seluruh umat Islam. Ibn Abbas r.a berkata:
Rasulullah s.a.w telah keluar pada hari raya Aidilfitri kemudian terus mengerjakan solat hari raya sebanyak dua rakaat. Baginda tidak melakukan sebarang solat sebelumnya dan sesudahnya.
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 989.
Disunnahkan menyampaikan khutbah sesudah mengerjakan solat hari raya Aidilfitri. Abu Sa’id al-Khudri r.a berkata:
Pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah s.a.w akan keluar menuju musolla. Perkara pertama yang dilakukan oleh baginda (apabila tiba di masjid) baginda akan mengimami solat. Kemudian, baginda akan berpusing dan menghadap ke arah makmum yang sedang duduk di dalam saf mereka. Seterusnya, baginda akan memberikan nasihat, wasiat dan perintah kepada mereka (khutbah).
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 956.
Para jemaah tidak diwajibkan menghadiri atau mendengar khutbah hari raya. Sebaik sahaja selesai mengerjakan solat hari raya, sesiapa yang tidak ingin turut serta mendengar khutbah maka dia dibenarkan meninggalkan majlis itu. Abdullah bin al-Sa’ib r.a berkata:
Aku pernah menghadiri solat hari raya bersama Nabi s.a.w. Setelah selesai solat baginda bersabda: Sesungguhnya kami akan berkhutbah. Oleh itu, sesiapa ingin duduk mendengar khutbah, dia boleh duduk. Sesiapa yang ingin pergi, dia boleh beredar.
Hadis riwayat Abu Daud di dalam Sunannya, no: 975.

BERGEMBIRA PADA HARI RAYA AIDILFITRI

Islam adalah agama yang begitu praktikal lagi munasabah. Setelah sebulan umat Islam memberi tumpuan sepenuhnya untuk beribadah kepada Allah, maka kini tiba masanya untuk menyambut kejayaan itu dengan kegembiraan dan kemeriahan. Oleh itu, usaha-usaha untuk menimbulkan suasana kegembiraan di dalam keluarga masing-masing pada hari raya Aidilfitri adalah sebahagian daripada syiar Islam. Suasana kegembiraan ini berbeza mengikut adat setempat. Bagi kita di Malaysia, kegembiraan sambutan hari rayaAidilfitri dapat dilihat dengan memakai baju-baju baru yang indah, seluruh ahli keluarga berkumpul, ziarah-menziarah sesama umat Islam dan pelbagai lagi. Di sesetengah negara Timur Tengah, cuti umum hari raya Aidilfitri dipergunakan untuk membawa ahli keluargabersiar-siar serta berkelah di tempat-tempat peranginan. Semua bentuk suasana kegembiraan dan kemeriahan ini adalah sebahagian dari tuntutan agama Islam sempena menyambut hari raya Aidilfitri selagi ia dilaksanakan sesuai dengan lunas-lunas syarak. Syeikh Sayyid Sabiq r.h berkata:
Mengadakan permainan serta kegembiraan yang tidak melanggar aturan agama, termasuk pelbagai bentuk nyanyian yang baik (dari segi makna), semua itu termasuk syiar agama yang disyariatkan oleh Allah pada hari raya untuk melatih tubuh jasmani dan memberi kepuasan serta kegirangan hati."
Rujuk Fiqh al-Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, jil. 2, ms. 290.
Rasulullah s.a.w sendiri telah membenarkan penduduk Madinah al-Munawwarah bergembira apabila munculnya hari raya Aidilfitri dan Aidiladha. Anas bin Malik r.a berkata:
Nabi s.a.w pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya yang mana mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah pada kedua-dua hari itu. Lalu baginda berkata: Aku datang kepada kamu semua sedangkan kamu memiliki dua hari (raya) yang menjadi medan permainan kalian pada masa jahiliyyah. Sabdanya lagi: Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-dua hari itu dengan yang lebihbaik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri.”
Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya, no: 959.

MENGERJAKAN PUASA SUNAT ENAM HARI PADA BULAN SYAWAL

Sabda Rasulullah s.a.w:
Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari di bulan Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun
Hadis riwayat Muslim di dalam Sahihnya, no: 1164.
Demikianlah keutamaan puasa sunat enam hari di bulan Syawal. Cara yang paling afdal untuk melaksanakannya adalah memulakan berpuasa sesudah hari raya Aidilfitri secara berturut-turut (bermula pada 2 Syawal) sebagaimana yang ditetapkan oleh para ulama. Ini juga merupakan pendapat Imam Abu Hanifah dan Imam Syafie r.h. Namun, seseorang bebas memilih mana-mana hari sepanjang bulan Syawal sama ada di awal, pertengahanmahupun di akhirnya bahkan dia juga boleh mengerjakan secara berturut-turut atau berpisah-pisah. Amalan sesetengah pihak yang melakukan puasa qada dan sunat Syawal secara serentak mengikut formula dua dalam satu merupakan perbuatan BID'AH yang tidak ada dalilnya dari mana-mana hadis Nabi s.a.w yang thabit. Oleh itu, afdhal menyempurnakan puasa bulan Ramadan yang ditinggalkan terlebih dahulu diikuti puasa sunat di bulan Syawal. Perbuatan ini lebih bertepatan dengan maksud hadis di atas untuk mendapat keutamaannya, iaitu seolah-olah berpuasa setahun.

SELAMAT MEYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI

Thursday, July 26, 2012



RAMADHAN















Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa 
sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu
daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. 
(Qur'an: Surah 2, Ayat 182-183




Bulan Ramadhan adalah bulan ke sembilan dalam kalendar Islam. Oleh kerana kalendar 
bulan adalah seminggu setengah lebih kurang dari kalendar matahari, maka bulan 
Ramadhan akan semakin kebelakang setiap tahun. Ia adalah bulan suci di mana Tuhan 
telah menurunkan wahyu kepada manusia.. Imam Jaafar  as Sadiq( as) meriwayatkan dari 
Rasulullah(saw):

“Kitab Ibrahim telah diturunkan pada malam pertama Ramadhan, Taurat pula diturunkan 
pada hari keenam bulan Ramadhan, Injil pula diturunkan pada 13 Ramadhan..Al Quran 
pula diturunkan pada 23 Ramadhan.”



Bulan ini juga dianggap begitu suci kerana terdapat di dalamnya malam Lailatul Qadar, di 
mana Tuhan telah menentukan segala urusan yang bakal terjadi kepada ciptaannya, untuk 
jangka masa setahun.


Imam Jaafar as Sadiq(as) telah mengatakan

“Ketika malam Lailatul Qadar, para malaikat, ruh dan penulis wahyu akan turun ke langit 
bawah dan menulis apa sahaja yang Tuhan takdirkan untuk tahun itu, dan samada Allah 
mahu mempercepatkan atau melambatkan sesuatu, Allah akan memerintahkan maiaikat 
untuk memadam atau menambah apa-apa yang Dia sukai.



Rasulullah(saw) telah mengkhabarkan kepada kita betapa hebatnya bulan Ramadhan


“Bulan Ramadhan terlampau banyak sekali kelebihan, rahmat..Siang, malam dan setiap 
jamnya adalah di dalam perkiraan Allah, di mana lebih penting dari siang, malam dan 
jam pada bulan yang lain. Bulan ini melebihi bulan lain dalam kemuliaan dan 
rahmatnya..Jadi seikhlas hati, bebaskan diri dari kejahatan samada fikiran atau 
perbuatan, berdoa dan pintalah pada Allah agar diberikan kekuatan untuk berpuasa, 
sepanjang bulan ini..” 


Kesimpulan: 
Muslim berpuasa sebagai lambang pengabdian dan mencari keredhaan serta keampunan 
Illahi. Ia juga menjana kezuhudan di hati manusia. Berpuasa di bulan ini meninggikan 
ayat-ayat Tuhan, dan menyucikan seseorang bagi mempersiapkan diri untuk malam al 
Qadar, serta pengharapan pada pengampunan Allah. Berpuasa merupakan pembaharuan 
kerohanian untuk setiap tahun, dan merupakan jalan Islam untuk keperibadian yang ideal







Apakah yang diperlukan untuk berpuasa Ramadhan? 
  
Ringkasnya, berpuasa memerlukan berpantang dari semua jenis makanan dan minuman, 
sembang kosong dan aktiviti seksual dari terbit fajar hingga terbenam matahari. Sesetengah 
orang tidak dapat berpuasa atas sebab umur, kesihatan dan lain-lain sebab, oleh itu mereka 
perlu memberi sedekah dan menggantikan puasa mereka di lain waktu. 

Bagaimanapun, sebab sebenar berpuasa di bulan Ramadhan itu lebih dari sekadar 
menhindari dari beberapa perkara sahaja. Ia adalah waktu kita menggandakan usaha untuk 
mencapai kesempurnaan rohani.


Dahaga dan lapar yang kamu rasai dan lalui, di sini dan sekarang, adalah untuk 
menyedarkan minda kamu akan keadaan di Hari Pembalasan.  


- Berilah sedekah kepada mereka yang fakir dan miskin. 
- Layanilah ibu bapa dan orang yang lebih tua dengan perasaan hormat 
- Sayangilah anak-anak dan orang muda dari kami 
- Berilah perhatian kepada kaum kerabat mu. 
- Jagalah lidah dari perkara yang tidak patut di sebut 
- Tutuplah mata kamu dari perkara yang tidak sopan untuk pandangan mata kamu 
- Pekakkanlah telinga kamu untuk sesuatu yang tidak baik untuk telinga kamu 
- Berlembutlah dan berbaiklah terhadap yatim piatu agar anak-anak kamu nanti, jika 
perlu, menerima layanan yang sama dari yang lain. 
- Bertaubatlah kepada Allah dan carilah kedekatan kepadaNya”  
- Nabi al Akram, solawat ke atasnya dan keluarganya. 

Selain dari puasa dan berusaha untuk moral terbaik, Muslim juga menggunakan banyak 
masa dan tenaga di bulan ini untuk bersolat dan berdoa kepada Allah. Dalam beberapa 
malam di bulan ini, Muslim akan berjaga sepanjang malam untuk beribadat. 

Selepas hari terakhir bulan Ramadhan, Muslim akan merayakan Eidul Fitri untuk 
merayakan penyempurnaan berpuasa. Mereka berkumpul bersama untuk bersolat, jamuan 
dan bertukar hadiah sesama mereka. Bagaimanapun, perasaan ini bercampur baur, kerana 
pemergian bulan Ramadhan, yang penuh dengan peluang pengampunan dan ganjaran, 
untuk setahun lagi



   
“Aku berlindung kepada rahmat Mu, Ya Tuhan, apabila malam berakhir 
dan Ramadhan tamat, dan aku masih lagi seorang yang berdosa, yang 
bakal dihukum pada hari aku dhadapkan kepada mu.''
[Dari doa malam terakhir Ramadhan, diajar oleh Imam Jaafar as Sadiq(as)]